Slaap

Terug naar overzicht

Vorige week heb ik een Resilians Coachwebinar gepresenteerd over het thema slapen: “wat betekent slaap voor je, hoe kun je er meer profijt van hebben en hoe kun je uitgerust aan je dag beginnen”. De deelnemers werden uitgenodigd actief deel te nemen aan de chat, elkaar tips te geven en elkaar te inspireren met ideen.

Plaats een reactie:


Naam
Reactie
 Houd mij op de hoogte van reacties

Reacties


Merlijn Koch op 11 december 2015 om 10:39
Beste Milko,

Werken in een ploegendienst vormt inderdaad een extra uitdaging kan ik me voorstellen ten opzichte van reguliere kantoortijden. Er wordt vrij veel onderzoek gedaan naar de effecten van ploegendiensten voor de persoon. Daaruit komen ook een aantal aanbevelingen wat je zelf en als organisatie kunt doen om tot voldoende herstel en slaap te komen. Een voorbeeld is uitgebreide rapport van de FNV, te vinden op: http://www.fnv.nl/site/dossiers/dossier_arbeidstijden/Downloadblokken/Rapport_Licht_op_de_nacht.pdf


Milko op 3 november 2015 om 13:00
Het is goed dat er iets over wordt gemeld, dat slapen belangrijk is, maar hoe ga je er mee om in een 24/7 ploegendienst, 5 of 6 ploegen dienst.
Kantoorpersoneel kunnen gewoon op tijd naar bed in mijn ogen, dit kunnen de mensen in de ploegendienst niet.


Bright van der Loo op 27 september 2015 om 12:58
Ik moet ook de dag even laten bezinken/afschudden voor ik kan slapen.
Als ik wat oververmoeid ben dan gebruik ik een aparte combi: beker hete Citrosan drinken en tijgerbalsem op mijn nek en schouderspieren smeren.
Als ik te moe ben slaap ik slecht. Voorkomen dus, maar valt niet altijd mee.


Merlijn Koch op 27 september 2015 om 10:42
Hoi Sabloniere, leuk dat je reageert! Een vast ritueel voor het slapen klinkt fijn. En de koude voeten zijn heel herkenbaar, die houden mij ook wakker. In de winter stop ik mijn deken aan het voeteneinde extra strak in.

sabloniere op 24 september 2015 om 15:11
Wat mij helpt is een vast ritueel voordat ik ga slapen. Dat is even uitrusten op de bank en dan nog even tv kijken in bed. Wanneer ik direct na een visite, vergadering of activiteit mijn bed in stap, lig ik zeker nog een uur wakker.
Koude voeten belemmeren mij ook bij het inslapen. Op koudere avonden gebruik ik even kort een warm waterzak.